Znajdź najbliższy warsztat

Powrót

UKŁAD HAMULCOWY UKŁAD HAMULCOWY

Regularnie kontroluj stan hamulców

Sprawne hamulce to podstawa bezpiecznej jazdy – to oczywiste. Regularnie kontroluj ich stan.

Gdy naciskasz na pedał hamulca, układ działa pod bardzo dużym obciążeniem. Klocki, które stykają się z tarczami, wytwarzają dużo ciepła. Powoduje ono przyspieszone zużycie tych elementów. Gdy zetrą się do określonego przez producenta minimalnego poziomu, należy je wymienić.

Warto wiedzieć Eurorepar Car Service

  • Układ hamulcowy powinien być regularnie przeglądany przez wykwalifikowanego mechanika. To najprostszy sposób weryfikacji jego stanu i sprawdzenia, czy należy wymienić klocki hamulcowe lub tarcze. 

  • Podczas sprawdzania stanu klocków hamulcowych w stacji obsługi Eurorepar Car Service, mechanik zweryfikuje również kondycję tarcz. Mają one większą żywotność niż klocki. Wymieniając je, należy zawsze zamontować nowy zestaw klocków hamulcowych.

  • Jeżeli masz poczucie, że pedał hamulca jest zbyt miękki lub zbyt twardy i nie działa prawidłowo lub samochód hamuje mniej wydajnie niż zazwyczaj, natychmiast skontroluj stan układu hamulcowego. 

  • Zużyte klocki i tarcze hamulcowe skutkują negatywnym wynikiem badania technicznego. 

  • Płyn hamulcowy jest bardzo ważną częścią układu. Regularnie kontroluj jego poziom, a także brak tzw. "uwodnienia" czyli obecności wody w płynie. Zjawisko to może być przyczyną znacznego spadku siły hamowania mimo nacisku na pedał hamulca. 

Twoje pytania

Hamulce bębnowe składają się z okładzin i szczęk, które pracują wewnątrz elementu, zwanego bębnem. Okładziny są wypychane odśrodkowo, powodując  tarcie. Hamulce tarczowe działają na innej zasadzie – tarcza, zamontowana na kole, jest z obu stron obejmowana zaciskami z klockami, które powodują tarcie i spowalniają samochód.

 

Hamulce tarczowe są bardziej efektywne, system ten w większości samochodów jest zamontowany na przedniej osi. W niektórych tylna oś, która dostarcza mniej siły hamowania, jest wyposażona w hamulce bębnowe. Oba systemy wykorzystują efekt tarcia, dlatego elementy ulegają zużyciu w czasie eksploatacji.

icon-gear